The Killingfields en Angkor Wat - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Iris Klapwijk - WaarBenJij.nu The Killingfields en Angkor Wat - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Iris Klapwijk - WaarBenJij.nu

The Killingfields en Angkor Wat

Blijf op de hoogte en volg Iris

11 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve nieuwsgierigen, hier een berichtje uit het hete Cambodja! En dan bedoel ik ook echt heet. Je hoeft te kleine teen maar te bewegen en het zweet breekt je uit. Aan het begin wilde ik respect hebben voor de bevolking en dus kleding tot over de schouder en over de knie te dragen, dat heb ik niet lang volgehouden. Ik kan niet anders dan respect voor mezelf hebben en dus luchtige kleding aan hebben, anders hou ik het echt niet vol… Het is super gezellig hier, we zijn met 14 meiden. Er wordt heel wat afgekletst over alle vrouwendingen en vriendjes (of het ontbreken hiervan in mijn geval ) Maargoed, laat ik even bij het begin beginnen.

Ik was de eerste die hier aankwam dus heb met Nienke (van de organisatie) Phnom Penh al een beetje per tuktuk verkend. Toen er steeds meer meiden aankwamen dacht ik lekker dingen te gaan doen, hadden ze last van een jetlag. Iedereen wilde rusten maar dat kan ik natuurlijk niet als ik net in een nieuwe stad ben, ik wil dingen doen! Dus met nienke lekker m'n nagels laten doen voor 2 dollar, wel een uur hebben ze zitten knippen, vijlen, borstelen en verven. We kunnen hier niet ‘thuis’ eten dus gaan zeven weken lang uit eten voor de lunch en diner. Nu nog leuk maar dat al wel gaan vervelen! De volgende ochtend naar een tempel aan het water gelopen die van buiten wel mooi was maar binnen viel die een beetje tegen. Daarna m'n vingernagels ook laten beschilderen, die zijn nu wel heel meisje-meisje achtig, maarja... De rest van de meiden vonden m'n nagels ook wel heel mooi dus die wilde ook allemaal! Weer lekker uit eten geweest en daarna nog even naar Royal Palace gelopen, die helemaal mooi verlicht was. Op het plein ervoor was het ook erg druk en er hing letterlijk een wolk van wierook. De koning is drie weken geleden overleden en ligt daar opgebaard en er zijn nu drie maanden van rouw. Op de kamer veel te lang met Nina gekletst waardoor het opstaan 's morgens zwaar viel. De taal en cultuurweek was gestart wat inhoud dat we een week voor de stage begint al hier zijn, om de grootste toeristische attracties te bekijken en al een beetje te acclimatiseren (voor zover dat met dit weer mogelijk is). We gingen door heel de stad heel crossen om deze een beetje te leren kennen. Te voet was te heet dus lekker per tuktuk. Vooral de Central Market vond ik helemaal geweldig met alle mooie sieraden en hebbedingetjes! Lekker afdingen natuurlijk  Daarna vonden we het tijd voor ontspanning dus hebben we met een paar meiden een Thaise massage genomen. Allemaal een beetje onduidelijk wat ze nou van je wilde, gek pakkie aan enzo maar wel lekker! Schattige vrouwtjes ook. Morgen zal ik wel krom lopen... Daarna alweer voor de derde keer, voor de derde nacht verhuist naar een andere kamer. Drie verdiepingen omhoog dus een lekkere work out iedere dag. Uit eten geweest bij een restaurant waarbij straatkinderen worden opgeleid tot obers en koks, wat duurder dus maar voor een goed doel! En niet dat 8 dollar nou zo heel veel is..

De volgende ochtgend om half 7 de wekker om de grootste hitte voor te zijn. Uurtje in de tuktuk gezeten naar The Killingfields. Van 1975 tot 1979 is in Cambodja en Khmer Rouge aan de macht geweest waarbij 2 tot 3 miljoen mensen zijn vermoord. De gedachtegang van deze groep was dat ze terug wilde naar het jaar 0, dus iedereen moest vanuit de steden naar het platteland vertrekken om de rijstproductie te verdrievoudigen. Niemand had te eten dus gingen vaak daar al dood aan. Verder werd iedereen die een opleiding had genoten, er slim uitzag of op een andere manier een bedreiging kon vormen voor het regime vermoord. Deze mensen werden eerst gemarteld in gevangenissen waarna ze naar The Killingfields werden gebracht. Omdat er zoveel mensen binnenkwamen werden er grote kuilen gegraven waar de mensen, nadat ze werden doodgenuppeld, ingesmeten werden. Laagje zand erover en dat was het. In Cambodja zijn er meer dan 300 Killingfields ontdekt, waarvan wij de grootste bezochten. Bij binnenkomst kregen we een audiotour die echt een extra waarde gaf. Elke twintig meter kreeg je een nieuw verhaal op de plek waar dat ook echt 35 jaar geleden gebeurd was. De massagraven, de kleding die nog niet vergaan is en half boven de grond zichtbaar zijn geworden, de botten die overal liggen, de boom waar ze kindjes op doodsloegen met daarnaast het kinder- en vrouwenmassagraf, de honderden opgestapelde schedels... Het heeft echt indruk op me gemaakt. Ik denk dat de sfeer vergelijkbaar is met de concentratiekampen uit de tweede Wereldoorlog, maar dan met verhalen die je nog niet kent en die echt shockeren. Op de plek waar wij waren zijn 20.000 lichamen gevonden. Daarna zijn we naar de Tuel Sleng gevangenis in de stad geweest. Vroeger was dit een school maar werd in de oorlog gebruikt om mensen vast te houden tot ze werden overgebracht naar The Killingfields. Alle martelwerktuigen liggen er nog en het hangt vol met foto's van onschuldige gevangenen die binnenkwamen, maar ook heel veel foto's van vermoorde mensen die op de vloer liggen. Vooral de foto’s waren heel heftig. De mensen van de Khmer Rouge staan trots te poseren naast de lijken of naast een stapel schedels.
Daarna lekker met de tuktuk naar het water gebracht om te lunchen en daarna nog lekker geshopt op de markt. Ik vind de markt hier helemaal geweldig! Lekker van die zwabber broeken gekocht. Het ziet er niet uit maar de hitte is echt niet te doen. Lijkt dus net of ik de hele dag in pyjama loop, leuk voor de foto's...

Donderdag hebben we de hele dag in de bus doorgebracht, vanaf Phnom Penh was het ongeveer 7 uurtjes stuiteren naar Siem Reap. Erg toeristische stad maar wel lekker om even uit de drukte van Phnom Penh te zijn. Niet laat gemaakt want om half 5 stond de wekker om naar Angkor Wat te gaan. Een gebied van een paar honderd vierkante kilometer waar meer dan honderd tempels staan. Wij bezochten de drie meest populaire. Súper mooie zonsopgang gezien bij de Angkor Wat tempel! Het licht weerspiegelde op het water wat voor een hoop mooie foto's heeft gezorgd. Daarna de tempel zelf ingegaan. Bij de uitgang zat er allemaal wilde apen! Leuk voor de foto’s maar ik vind die beesten doodeng! Inmiddels was het een uurtje of 8 en hadden we wel trek in een ontbijtje. Daarna de tocht per tuktuk vervolgd naar de Bayon tempel, een tempel waar er veel pilaren staan met grote buddha gezichten naar alle windrichtingen toe. Erg mooi! Daarna naar mijn favorite: de tempel waar de bomen door de jaren heen overheen gegroeid zijn (bekend van de film tomb raider). Zo indrukwekkend wat de natuur kan doen. Na al het vocht uit ons lichaam te hebben gezweet nog een rondje op de tuktuk gereden om af te koelen en nog wat mooie plaatjes te schieten. Na deze drukke ochtend vonden de meeste tijd om te slapen of relaxen maar, you know me, ik niet! Samen met Paulien naar de Art Market gegaan om lekker te neuzen, shoppen en vooral afdingen. Hierna door gegaan naar de Night Market waar we cocktails hebben gedronken en een hapje gegeten. Nog maar weer even geslenterd langs de kraampjes en toen ging m'n lampje toch echt wel uit.
Uitgeslapen en daarna even in een restaurantje gechilled, boekje lezen en een verse juice drinken. ‘s middags kregen we onze tweede taalles. De eerste les hebben we hallo, doei, bedankt en wat tellen geleerd, Deze man was net wat fanatieker. In 10 minuten had ie al meer woorden genoemd dan zijn voorganger in een uur. Of ik er iets van geleerd heb betwijfel ik maar het was leuke animatie. Hij is net even tien keer zo enthousiast als gewenst, als je hem niet stopt blijft ie maar in z'n engels-khmer taaltje doorratelen. Hij gaat ook de jungletocht begeleiden volgende week, dan zal ik 'm wel even filmen haha. Daarna gingen we naar Cultural Village, waar ik echt helemaal niks aan vond. Neppe zooi allemaal, opgevoerd voor de toeristen. Je kan langs allemaal optredens lopen waarbij je dus iets zou moeten leren over de cultuur. Ten eerste versta ik geen chinees, er liepen alleen maar Chinezen, waardoor alles dus ook in hun taal was, ten tweede was de hitte niet te harden en ten derde is dit in mijn ogen niet echt hun cultuur maar een showtje dat ze opvoeren. Met van die flauwe humor waarvan alle Chinezen onder hun bankje liggen van het lachen en wij elkaar aankeken van 'huh?'
Wat we daar wel gezien hebben is een bruiloft, niet echt uiteraard, en de rest van de meiden zeiden dat ze dat wel leuk vonden om te zien. Maar ik zat even niet goed op te letten en dacht dat er twee hele andere mensen de bruid en gom waren dus begreep ik er niks van tot op het einde. Daarna weer lekker cocktails gedronken, het is en blijft vakantie! De bus terug was een minder groot succes, de airco/blower deed het niet echt lekker waardoor Nina en ik er zeven uur lang bijlagen als een verliefd stelletje om met ons gezichten onder de luchtstroom te kunnen liggen.
Nou dat was week 1 dus al, de tijd vliegt! Nu ben ik eerst tot vrijdag in Phnom Penh om aan het project te werken en daarna gaan we drie dagen de jungle in. Met zo een mannetje voorop met een kapmes enzo, super leuk!

  • 11 November 2012 - 17:36

    Mama:

    Heftig hoor! Gelukkig ook nog leuke/mooie dingen. Ik ben benieuwd naar de jungletocht. Hoe zit het nou met die vriendjes?
    mama.

  • 11 November 2012 - 17:55

    Ruud :

    Even niet goed lezen en je hebt verwarring (verbreken lezen ipv ontbreken van vriendjes)Hi hi
    Komt wel goed.
    Wat een belefenissen al in 1 week dat wordt wat de komende tijd!
    Het was leuk om even je stem te horen op skype maar gaat erg lastig vindt ik.
    Zweetse nog,ik ben alleen maar jaloers en heb het koud.
    XX Ruud

  • 11 November 2012 - 17:59

    Peterhans:

    Ha Iris. Mooi verhaal en leuke belevenissen. Al genoeg gedaan zo'n eerste week. Heel veel plezier de komende week
    Peterhans :-)

  • 11 November 2012 - 19:28

    Viv:

    Hee!

    Super leuk om te lezen al je avonturen!
    Veel plz, geniet ervan!

    Xx

  • 12 November 2012 - 19:46

    Carinamaarsen:

    Veel reis plezier Iris, geniet ervan, leuk om je verhalen te lezen

  • 13 November 2012 - 09:19

    Marit:

    Hee Ier! Wat een mooie verhalen schrijf je. Heel erg leuk om te lezen wat je zoal meemaakt daar aan de andere kant van de wereld. Veel succes met het project! En Enjoy!! Liefs!

  • 16 November 2012 - 21:32

    Danielle:

    Hoi Iris, leuk je verhaal te lezen, en dat is pas week 1. ben benieuwd naar het vervolg...heb je nu echt die spinnen opgegeten (foto van fb??). Veel plezier in de jungle!! (PS, je hebt een leuke stijl van schrijven!!)
    Groetjes Danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 99308

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 01 April 2016

Centraal Amerika

01 Januari 2014 - 07 Februari 2014

Southern Africa

10 September 2013 - 10 December 2013

Zuidoost Azië

03 November 2012 - 05 Januari 2013

Cambodja en Vietnam

07 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

Fiji

Landen bezocht: