Bali, Gili Islands, Komodo en Flores - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Iris Klapwijk - WaarBenJij.nu Bali, Gili Islands, Komodo en Flores - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Iris Klapwijk - WaarBenJij.nu

Bali, Gili Islands, Komodo en Flores

Blijf op de hoogte en volg Iris

08 Oktober 2013 | Indonesië, Ubud

De eerste bestemming in Bali was het plaatsje Lovina. Dit ligt in het noorden en is totaal niet toeristisch. Het heeft zwarte stranden door de vulkaan op Bali en de grootste toeristische attractie zijn de dolfijnen die voor de kust zwemmen. We sliepen hier in een leuk guesthouse in de vorm van hutjes met buitendouches. Na een aantal vroege ochtenden op rij had ik de jongens overgehaald om er hier nog één aan vast te plakken om een dolfijnentour bij zonsopgang te gaan doen. De volgende dag onszelf uit bed gehesen.. Bleken we een uur te laat te zijn! Het blijkt dat er een uur tijdsverschil zit tussen Java en Bali.. Ik had het eigenlijk al wel kunnen weten want de zon was al op. Maarja het was nog vroeg.. Weer lekker m'n bedje in gedoken! Toen we weer ontwaakt waren hebben we een busje met chauffeur gehuurd die ons eerst naar een prachtige waterval van een meter of 20 heeft gebracht. Het was een flinke hike naar beneden maar het was het helemaal waard! Lekker gezwommen en daarna op m'n flipflops via een super glad paadje weer naar boven. Daarna stonden de hotsprings op het programma. Omdat we zo lang geslapen hadden waren we veel te laat en ging de zon al onder. Alle toeristen waren al verdwenen en de locals kwamen nu om zichzelf te wassen. Veel leuker natuurlijk! De bodem liep schuin af en het water stond erg laag. De bodem was bedekt met een laag groen wat spekglad was. De lokale kids waren aan het glijden en spelen en wij deden gezellig mee! Na tientallen buik slide wedstrijden zijn we weer terug gegaan naar Lovina. De volgende ochtend was poging 2 voor de dolfijnentour. In een klein vissersbootje zijn we in het donker de zee op gevaren tot de zon opkwam. Aangezien dit de enige attractie is hier, was het nog best druk op het water! Na en uur gevaren te hebben was er nog niks te zien.. Tot er ineens een hele groep direct naast ons bootje opdook! Super gaaf! Ik had nog nooit wilde dolfijnen gezien en ik vond het helemaal super! Hierna zijn we direct doorgereisd naar de volgende en voorlopig laatste bestemming op Bali: Ubud. Het zuiden van Bali, het toeristische gedeelte zie ik aan het einde van mijn reis door Indonesië omdat hiervandaan mijn vlucht naar Thailand gaat. 

Ubud is een redelijk toeristisch stadje met een super gezellige sfeer. Eenmaal aangekomen was het haasten naar het hostel en daarna snel door naar het Monkeyforest waar om 13.00 een massacrematie zou plaatsvinden. Bali is het enige hindoeïstische eiland in Indonesië en ze geloven hier in reïncarnatie. Het ligt er aan hoe groot de stad is hoe vaak er zo een massacrematie plaatsvind. In Ubud is dit eens in de vijf jaar. Als er iemand overlijd word deze persoon eerst begraven tot je familie genoeg geld heeft gespaard om je te cremeren.  Vandaag eerder er 80 lichamen verbrand. Er worden offers aan de overledenen meegegeven voor in het volgende leven. Alles was prachtig aangekleed. Toen alle ceremoniële bezigheden klaar waren werden de 'praalwagens' één voor één in de fik gestoken. We hebben ongeveer tien minuten toegekeken tot de rook te erg werd en we weg zijn gegaan. De volgende dag hadden we nog geen plannen dus ik mocht van de jongens bedenken wat we gingen doen. Ik had ze mee kunnen slepen naar een fietstocht over het platteland maar ik had een leuker plan: wild water raften!! De nacht ervoor  met uitgaan een meisje gevonden die ook mee wilde dus we zaten met zijn vieren in de raft. Het is het droge seizoen dus het water stond redelijk laag waardoor er veel rotsen in de rivier waren. Echt hard gingen we niet maar oh wat hebben we gelachen. We knalden van de ene rots op de andere en de helft van de tijd gingen we achteruit in plaats van vooruit. De volgende dag gingen de jongens al door naar de volgende bestemming en ben ik nog een dagje gebleven om samen met het meisje van het raften te gaan shoppen. Tientallen sieraden winkels afgelopen en onze charmes in de strijd gegooid voor een goede prijs. Toen ik 's avonds terug was in mijn kamer ploften ik op mijn bed neer tot ik opgeschud werd door een aardbeving!! Die kan ik ook weer van mijn lijstje afstrepen! De aardbeving was 165 km bij Ubud vandaan en was een 5.2 op de schaal van Richter. Ik kon alleen twee kleine bevingen voelen.. Er viel niets om ofzo. Leuk om meegemaakt te hebben!

Ik heb mijzelf weer bij de jongens gevoegd op Gili Trawangan, het meest toeristische eiland van de Gili's bij Lombok. Het is een klein eiland waar geen verkeer is, alleen paard en wagen. Hier maakte ik geen gebruik van want de paarden werden super slecht behandeld, en alles was toch makkelijk aan te lopen! Ik sliep in een fijn hostel en heb bijna iedere avond op de nachtmarkt gegeten. Er zijn allemaal standjes met lokaal eten waar je langsloopt en daarna zoek je een tafel die je met allemaal vreemden deelt. Ontzettend gezellig en heerlijk eten! Ook is het uitgaansleven hier super! Het lokale drankje is Vodka Joss, een mierzoet poeder dat gelijk staat aan 5 redbull dat je in je mond doet, waarna je dit samen met een shotje wodka in je mond mixt. Op dit eiland heb ik mijn open water duikbrevet gehaald. Ik zat in een groepje met twee super gezellige Zweedse jongens en twee instructeurs. Eerst twee dagen theorie en zwembadlessen gehad waarna we de volgende twee dagen vier duiken hebben gemaakt. Súper mooi! Het koraal is hier prachtig en het stikt van de schildpadden!

Samen met een paar vrienden die ik van Gili T ken heb ik een boottrip van vier dagen en vier nachten gedaan naar Flores, een eiland richting het oosten van Indo. We zaten op een kleine houten vissersboot met zijn twintigen. Het was een gezellige mix van wel 12 nationaliteiten! De boot was klein, had geen douche (!) en een luide motor die de hele nacht doorging. Wat we aan het doen waren was niet verantwoord, de boot was te klein, er was geen reddingsboot en er waren slechts een stuk of 10 reddingsvesten. Na een uurtje varen werd de zee al zo ruig dat letterlijk alles nat was en de bemanning reddingsvesten begon uit te delen! In de loop van de avond werd de zee gelukkig weer rustig en toen het donker was hadden we een fantastisch uitzicht. Boven ons een prachtige sterrenhemel, onder ons vissen die licht gaven in het water. Ook het water dat opspatte door de boot lichtte op. Dit komt door de algen die in het water zitten die door een chemische reactie bij beweging oplichten. Tijdens de boottrip hebben we veel sightseeing stops gemaakt. Bij een waterval waar we lekker hebben gezwommen, geklommen en gesprongen. Bij een groot zoutwater meer. Bij een berg die we hebben beklommen met een prachtig uitzicht. En bij de allergrootste attractie in dit gebied: Komodo national park. Hier leven de Komodo dragons, de grootste hagedissen soort ter wereld (3 meter). Ze leven maar op een paar eilanden in Indonesië, waarvan we er twee bezocht hebben. Op het eerste eiland, Komodo, een hike van twee uur gedaan maar geen dragon te zien. Helemaal aan het einde, net toen ik dacht dat mijn geluk nu echt op was, zagen we er ineens een lopen! En een stukje verderop zagen we er nog een paar. Op het tweede eiland, Rinca, hadden we nog meer geluk. Na weer een hike gedaan te hebben (waar we wél dragons hebben gezien) zagen we er twee sex hebben!! Super bijzonder. Tijdens de boottrip zijn we ook vaak gestopt om te snorkelen, wat echt prachtig was! Het is hier allemaal beschermd natuurgebied.  Het koraal was kleurrijk en er waren super veel vissen. Ook zijn we op de boot een paar keer vergezeld door een groep wilde dolfijnen! Het feit dat het zo afzien was, was part of the fun. De groep was super gezellig en ik heb mij geen moment verveeld :)

Aangekomen op de eindbestemming, het eiland Flores, heb ik de allerslechtste en meteen ook de allerbeste douche in mijn leven gehad! Ik voelde me na vier dagen zonder douche zó vies na al dat zoute water, stof en zweet. Alle toeristen die hier zijn, komen hier om te duiken. Omdat het prachtig is, en omdat hier één van de grootste kansen is om Manta Rays te zien (3-4 meter brede roggen). Met mijn vers gehaalde open water duikbrevet wilde ik mijn geluk wel eens beproeven! Er staat in dit gebied een sterke en onvoorspelbare stroming, daarom was het belangrijk dat we een goede duikschool zochten. Na wat onderhandelen hebben we een top deal binnengesleept. Twee duiken, drie maaltijden en een nachtje gratis slapen op de boot. Dat waren we toch al gewend. Het duiken was geweldig en ik heb 5 Manta's, een paar reefsharks en duizenden vissen gezien!! Na het nachtje op de boot was het helaas alweer tijd om mijn weg terug te maken naar Bali. De meeste toeristen vliegen, maar het kan goedkoper! In de vorm van een 28 uren durende aaneenschakeling van ferry's, minibusjes, en toeringcarren. Soms heb ik ineens zo een momentje dat ik me realiseer waar ik ben en hoe bizar dat eigenlijk is. Op een een eiland waar ik serieus de naam niet van weet, op het dak van een minivan tussen de koffers en backpacks, omdat het in het busje te vol is met locals die je voeten willen aanraken. Met een prachtig uitzicht over rijstvelden, met de (stoffige) wind in je haar, samen met een paar random toeristen die net zo gestoord zijn als jij om te besluiten om op deze manier te reizen. 

Terug aangekomen op Bali stond de stad Kuta op de planning. Een veel te toeristische stad waar ik al voor gewaarschuwd ben. Ik heb er niet echt zin in, maar ben toch ook wel heel benieuwd. Na een uurtje rondgelopen te hebben snapte ik precies wat iedereen bedoelde. Deze plaats is overbevolkt met Australiërs, barst van de moderne winkels en er is geen cultuur terug te vinden. Samen met één van m'n Engelse vrienden die ik hier weer terug zag zijn we uit verveling maar naar de bioscoop gegaan (dat zegt al genoeg denk ik). De laatste dag wilde ik niet in Kuta blijven dus heb ik een auto met chauffeur gehuurd om het platteland van Bali te gaan bekijken. Tempels, rijstvelden tegen de bergen op, vulkanen en een waterval. Super mooi! En dat was Indonesië alweer. De tijd is voorbij gevlogen! Ik heb er van genoten en zou hier nog maanden kunnen doorbrengen! Op het moment van schrijven zit ik op het vliegveld te wachten op mijn vlucht naar Bangkok. Een nieuw avontuur, jullie horen van me!

  • 08 Oktober 2013 - 23:35

    Tanja:

    Klinkt helemaal super Ier!
    Mis je wel:( xx

  • 08 Oktober 2013 - 23:40

    Zora:

    Jeetje Ier wat een verhalen! Super gaaf en dat op dat dakje van die minivan moet een onzetten toffe en een beetje scary ervaring zijn. Cool hoor! Geniet nog enorm! Liefs Zora

  • 09 Oktober 2013 - 08:03

    Nina (van Cambodja):

    Wat een avonturen Ier! En je doet het ook allemaal gewoon, heerlijk!! Ben benieuwd naar je volgende verhaal en vooral zo gestoord blijven haha! Dan beleef je het meest...
    Liefs!

  • 09 Oktober 2013 - 09:28

    Vivianne:

    Wat een gave belevenissen! Geniet van elk moment, herinneringen blijven voor altijd :) xxx

  • 09 Oktober 2013 - 13:57

    Elsbeth:

    Hee Iris! Wat super gaaf zeg! Het begint te kriebelen om ook te gaan! :D
    Veel plezier! Ik kijk uit naar je volgende verhaal! :D

  • 09 Oktober 2013 - 18:49

    Mama:

    Wat kan je toch heerlijk vertellen, alsof ik erbij ben! Hoe moet dat nou als je weer thuis komt, na al die avonturen. Hier is het dan maar saai. Maar ja, je hebt dan wel aL die mooie herinneringen!
    Kus mama.

  • 09 Oktober 2013 - 19:51

    Ruud :

    Het is me wel weer een verhaal zeg, dat willen we thuis natuurlijk allemaal weer opnieuw vertelt hebben.
    dan ben je de eerste paar weken nog niet klaar. Ik wil alles weten van die dolfijnen,manta's haaien en varanen die sex hebben het moet niet gekker worden hoor hihi. HeelVeel plezier in Thailand.:-) XX Ruud

  • 09 Oktober 2013 - 22:13

    Rob Kool:

    Ha Iris !
    Super leuk om te lezen wat je daar zoal mee maakt.
    Lijkt het maar zo, of heb je nu eindelijk zeevonk waargenomen ?!?
    Veel plezier nog !

    Groetjes Rob

  • 12 Oktober 2013 - 17:53

    Carina Maarsen:

    He iris wat ben jij aan t genieten, nog veel reis plezier gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1414
Totaal aantal bezoekers 99296

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 01 April 2016

Centraal Amerika

01 Januari 2014 - 07 Februari 2014

Southern Africa

10 September 2013 - 10 December 2013

Zuidoost Azië

03 November 2012 - 05 Januari 2013

Cambodja en Vietnam

07 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

Fiji

Landen bezocht: